Нова ідея розширює межі розуму
і він уже ніколи не вернеться
у свої попередні рамки
Олівер Холмс
Провідну роль у розвитку системи загальної середньої освіти відіграють інноваційні процеси, які є невід`ємною складовою розвитку науки і культури в цілому та освітньо-педагогічної теорії, зокрема. Основною формою реалізації інноваційної освітньої діяльності є педагогічні експерименти, що здійснюються на всеукраїнському, регіональному та шкільному рівнях. Інноваційний пошук освітян Хмельниччини має широкий спектр – це і духовно-моральне та екологічне виховання, і використання інформаційних технологій у навчальному процесі, інклюзивна освіта, розвивальне навчання, освітній округ та профільне навчання, Школа повного дня, Школа-родина, здоров’язбережувальні технології тощо.
У 2015 році дослідно-експериментальна робота всеукраїнського рівня проводиться 10 навчальними закладами області із 10 тем, регіонального рівня - 23 навчальними закладами із 9 тем.
Провідними установами, які забезпечують науковий супровід педагогічних досліджень є Хмельницький ОІППО, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України, Інститут педагогіки НАПН України, Хмельницький національний університет. Науковий супровід експериментальних педагогічних досліджень у навчальних закладах області здійснюється 42 науковцями з науковими ступенями доктора та кандидата наук.
Реалізація дослідно-експериментальної та інноваційної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах області регламентуєтьсяПоложенням про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності (наказ Міністерства освіти і науки України від 07.11.2000 р № 522 зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.11.2012 р. № 1352, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 р. за № 2111/22423) та Положенням про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад (наказ Міністерства освіти і науки України 20.02.2002 № 114; у редакції наказу МОН України 23.11.2009 № 1054, зареєстрованого Міністерством юстиції України 16 грудня 2009 р. № 1217/17233).
Відповідно до зазначених нормативних документів керівництво та координація діяльності експериментальних навчальних закладів області здійснюється Хмельницьким ОІППО.
Зокрема, обласний інститут післядипломної педагогічної освіти:
- Спільно з Департаментом освіти і науки забезпечує регіональний рівень управління інноваційними педагогічними процесами;
- Проводить експертизу та корегує інноваційні процеси в експериментальних навчальних закладах;
- Здійснює науково-методичний супровід процесу впровадження педінновацій в освітню практику;
- Забезпечує патронаж ЗОНЗ та ДНЗ, в яких проводиться дослідно-експериментальна робота;
- Узгоджує роботу РМК, експериментальних загальноосвітніх навчальних закладів із впровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес;
- Здійснює загальне керівництво пошуково-експериментальними дослідженнями з апробації педагогічних інновацій у рамках роботи експериментальних навчальних закладів;
- Консультує педагогів-новаторів із питань пошуково-дослідницької роботи та реалізації інноваційних педагогічних технологій;
- Інформує громадськість про результати інноваційної діяльності, пропагує їх до запровадження;
- Створює ефективні механізми наукового керівництва експериментальною роботою педагогів;
- Організовує тісну співпрацю з вищими навчальними закладами і науково-дослідними інститутами;
- Забезпечує участь регіональних закладів освіти у загальнодержавних та міжнародних освітніх дослідницьких проектах;
- Сприяє участі педагогічних працівників у науково-методичних, освітніх та представницьких заходах міжнародного, всеукраїнського та обласного рівнів;
- Забезпечує введення інновацій у післядипломну педагогічну освіту.
Координацію роботи та забезпечення науково-методичного та організаційного супроводу експериментальних педагогічних досліджень на базі навчальних закладів області здійснює науково-методичний центр координації дослідно-експериментальної та інноваційної роботи ХОІППО. Експертизу заявок щодо доцільності проведення інноваційних педагогічних досліджень у навчальні заклади області і моніторинг експериментальних педагогічних досліджень проводить обласна експертна комісія. Вона ж надає рекомендації щодо впровадження експериментальних педагогічних досліджень у навчально-виховний процес дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів області, їх продовження, припинення або завершення.