Філософія
Вивчення філософії учнями
загальноосвітніх навчальних закладів (профільний рівень) розпочинається з
історії філософії у 10 класі. Для профільного навчання учнів 10-11 класів
чинною є програма «Філософія» авторів Огнев'юка В.О.,
Утюж І.Г., яка розрахована на 70
годин (2 години на тиждень); вчитель самостійно визначається з кількістю годин
до кожної теми.
Курс «Історія філософії»
хронологічно та логічно відтворює розвиток філософських учень. Відтак мова йде
не про історію якоїсь однієї філософської школи, а показано усю різноманітність
філософських шкіл та напрямів, що, насправді, є історією філософій. Специфіка
історії філософії полягає в тому, що її зміст переважно складає виклад
поглядів, що відображають світосприйняття відомих філософів.
Курс «Філософія» покликаний
продовжити процес введення учнів у сферу формування, функціонування і розвитку
духовності, продукує знання з основних проблем буття, мислення і пізнання. Як
теоретична основа світогляду, філософія відкриває учням перевірені
багатовіковою практикою духовні орієнтири для глибокого осмислення реальності.
Цей курс дозволяє освоїти теоретичну і методологічну інтелектуальну спадщину та
неоціненний, найбагатший категоріальний апарат, необхідний для успішної
теоретичної і практичної діяльності. Розглядаючи людину як рівновелику
цінність, філософія покликана бути саморефлексією в усвідомленні людиною змісту
і цілей свого життя, долі своєї нації та людської цивілізації.
Необхідною умовою формування
світоглядної культури є активне усвідомлення ідей системного, узагальненого
характеру, які виникають на основі сукупності знань, що їх набувають учні у
школі. Високий рівень світоглядної культури можна забезпечити тільки тоді, коли
випускник школи здатний самостійно зробити найзагальніший висновок стосовно
свого місця, ролі і значення в світі. Тож важливішою формою навчання учнів є
самостійна робота, основою якої відповідно до завдань курсу «Філософії» має
стати вивчення філософської літератури та інших джерел, в яких знайшли
відображення актуальні проблеми філософії.
Таким чином, головними складовими навчального процесу є розв’язання завдань
пізнавального характеру, а також виконання практичних робіт, що мають бути
спрямовані на розвиток в учнів самостійності мислення, формування вмінь
застосовувати набуті знання в житті.
|